Druk op Enter om te zoeken

dont underestimate the older generation cover
jun. 10.

Technologie in het verzorgingstehuis

Hopelijk bent u het er inmiddels mee eens dat digitalisering een positieve ontwikkeling is. Wellicht zijn er voor u wel plekken die beter traditionele processen in stand kunnen houden, zoals bijvoorbeeld het bejaardentehuis. De oudere generatie staat namelijk niet per se bekend om hun technische skills. Dat betekent echter niet dat technologie voor hen geen toevoeging kan zijn. In deze blogpost leggen wij u graag uit dat digitalisering binnen het bejaardentehuis veel voordelen met zich meebrengt en de efficiëntie verhoogt.

De ingang

Het eerste wat bezoekers van het bejaardentehuis tegenkomen is de receptie. De receptionist verwelkomt hen, controleert hun afspraak, registreert hen, verwijst hen door naar de juiste ruimte, etc. Als u dit proces digitaliseert, neemt een Digitale Receptie deze taken (gedeeltelijk) van de fysieke receptionist over. Een vriendelijke kiosk helpt en begeleidt bezoekers, belt of informeert de relevante persoon in het tehuis en geeft het personeel tijd en ruimte voor andere taken. In tijden van sterke bezuinigingen in de zorg en toenemende werkdruk, kan dit een fijn alternatief zijn.

De weg vinden

Nadat bezoekers zich hebben aangemeld, kan het soms lastig zijn om de juiste etage en ruimte in het tehuis te vinden. Bewegwijzeringsborden komen dan goed van pas. Ook voor oudere bewoners (soms met geheugenverlies) kan het een geheugensteuntje zijn. Maar ook bewegwijzeringsborden kunnen een digitale make over gebruiken. Door analoge borden te vervangen met digitale borden, kunnen verzorgingstehuizen veel tijd en geld besparen. Digitale bewegwijzeringsborden kunnen worden beheerd en gewijzigd vanuit één centraal systeem. Wijzigingen kunnen worden doorgevoerd in een fractie van een seconde. Dit digitale systeem bespaart tijd, en print- en materiaalkosten. Zowel bezoekers als bewoners weten zo altijd de weg!

De juiste kamer

De volgende uitdaging is het vinden van de juiste kamer. In verzorgingstehuizen wordt regelmatig van kamer gewisseld, en mensen komen en gaan. Naamplaatjes moeten dan ook vaak worden vervangen. Ook dit is efficiënter op de digitale manier. Digitale naamborden kunnen worden beheerd en gewijzigd vanuit hetzelfde systeem als digitale bewegwijzering, en hebben dezelfde voordelen. Er kan zelfs een foto van de bewoner worden toegevoegd! Zo raakt niemand meer verdwaald.

Vermaak en informatie

Een andere belangrijke taak van het verzorgingstehuis is het vermaken van de bewoners, organiseren van activiteiten en informeren van bewoners en medewerkers. Narrowcasting, een andere digitale oplossing, kan hier van pas komen. Deze kan worden gecombineerd met de eerder genoemde digitale oplossingen. Interactieve informatieschermen in gemeenschappelijke ruimtes in verzorgingstehuizen kunnen een reeks aan informatiebronnen tonen. Nieuwsberichten, geplande activiteiten, het weerbericht, interessante video’s, en nog veel meer kunnen worden uitgezonden op elegante schermen.

Kortom, laten we niet langer wachten met het introduceren van technologie in verzorgingstehuizen!

Kia Groeneveld