Druk op Enter om te zoeken

The benefits of self service kiosks increasing revenue 1
aug. 7.

Een Investering die de Moeite Waard is: Verhoog uw Winsten en Verbeter de Klanttevredenheid met Self Service Kiosks

De positieve resultaten van self-service kiosks worden steeds meer zichtbaar en in steeds meer branches nemen de digitale zuilen hun plek in. Met self-service kiosks kunnen klanten en bezoekers nu voortaan hun eigen eten bestellen in restaurants, contactloos inchecken op vliegvelden en in hotels, een ticket kopen op het treinstation, items scannen en afrekenen in winkels, et cetera. Steeds meer taken worden geautomatiseerd en de controle wordt teruggegeven aan de bezoeker.

De voorspelling is dat de wereldwijde self-service kiosk markt zal groeien met 6,1% per jaar tussen 2023 en 2032. Maar waarom zijn die self-service kiosks zo populair en zien we ze op steeds meer plekken? En hoe kunnen ze van toegevoegde waarde zijn in uw bedrijf?

Veel onderzoek is gedaan naar het belang van self-service kiosks voor bedrijven en de waarde die het toevoegt voor klanten en bezoekers. Sommige bedrijven worden afgeschrikt door de hoge initiële investering, maar lopen zo een aanzienlijke verhoging van hun winsten en verbetering van de klantervaring mis. Daarom werken we de voordelen van self-service kiosks in deze blogpost uit, en laten we u zien dat de investering het dubbel en dwars waard is!

Winsten verhogen door middel van self service kiosks


Self service kiosks kunnen zorgen voor een winsttoename voor bedrijven uit verschillende branches. Deze winsttoename komt zowel door een toename in omzet als een afname in operationele kosten. Geavanceerde self service kiosks zorgen voor méér verkoop en kunnen terugkerende taken overnemen van medewerkers.


Méér klanten en een hogere bestelwaarde


Tijdens het bestel- en verkoopproces gebruiken medewerkers zogenoemde “upselling” technieken om klanten te stimuleren meer te kopen. Ze maken hen attent op lopende aanbiedingen en de mogelijkheid om hun aankoop uit te breiden. Echter blijkt uit onderzoek dat dit aspect van het verkoopproces vaak verwaarloosd wordt, bijvoorbeeld door drukte of angst voor afwijzing.

Self-service kiosk software daarentegen, is speciaal ontwikkeld om deze “upselling techniek” - oftewel het aanzetten tot extra aankopen - toe te passen gedurende het hele bestelproces. Aanbiedingen, upgrades en extra’s worden voortdurend uitgelicht, en klanten worden gestimuleerd om hun bestelling uit te breiden. Het visuele aspect van de bestelzuilen maakt deze prikkel alleen maar sterker. Bovendien is marketingpsychologie meegenomen in de software, waardoor de verkooptechnieken van de kiosk zeer geavanceerd zijn.

Self service technologie is gemaakt om méér te verkopen. Dit is terug te zien in de verkoopcijfers: in restaurants geven klanten 30% meer uit bij self service kiosks dan bij medewerkers achter de balie. Echter kunnen self service kiosks ook in andere branches van toegevoegde waarde zijn. Met self service kiosks kunnen bedrijven uit verschillende branches hun klanten en bezoekers alert maken op belangrijke zaken en hen stimuleren om bepaalde dingen aan te schaffen. Denk aan check-in zuilen in hotels, die extra diensten kunnen aanbieden, zoals late check-outs en ontbijt, of ticket machines op treinstations, die stoelupgrades en aanbiedingen kunnen tonen. Door het tactisch aanbieden van al deze extra’s en upgrades maken bedrijven aan het einde van de rit méér omzet.

Bovendien kunnen self service kiosks meer bestellingen verwerken dan medewerkers. Zo kunnen meer klanten geholpen worden in minder tijd. Omdat self service kiosks snel en efficiënt zijn, kunnen wachttijden en rijen worden verminderd. Naast een hogere bestelwaarde, zorgen self service kiosks dus ook voor de verwerking van meer bestellingen. Dit zorgt beide voor meer omzet. Ten slotte is er op de self service kiosks meer aandacht voor memberships, die klanten aanmoedigen om lid te worden en te profiteren van speciale kortingen en aanbiedingen. Dit verhoogt de kans dat mensen terugkomen.

Minder operationele kosten en een lagere werkdruk voor medewerkers

Aan de andere kant kunnen self service kiosks ook terugkerende, complexe taken overnemen van medewerkers en receptionistes. Die kunnen die waardevolle tijd dan weer voor andere belangrijke taken gebruiken. Een self service kiosk kan ondersteuning bieden in meer branches dan je denkt. Taken zoals het inchecken van gasten, het registreren van bezoekers, het opnemen van bestellingen, het maken van boekingen, het wegwijs maken, het vertellen over de omgeving, het informeren over belangrijke zaken, etc. kunnen allemaal worden overgenomen door een self service kiosk. Zo kunnen bedrijven in verschillende branches self service kiosks inzetten om verschillende taken over te nemen en zo de operationele kosten te verlagen.

De implementatie van self service kiosks betekent echter niet dat personeel overbodig wordt en zij worden vervangen door digitale apparaten. Medewerkers worden ontlast van complexe, terugkerende taken, zodat zij de ruimte en tijd hebben voor andere, meer belangrijke zaken.

Self service kiosks verbeteren de klant- en bezoekerservaring

Een positieve klant- en bezoekerservaring is van groot belang om klanten en bezoekers te behouden. Uit onderzoek blijkt dat self service kiosks bij kunnen dragen aan het verbeteren van deze ervaring.

Snelheid en efficiëntie spelen een grote rol in de klant- en bezoekerservaring. Met self service kiosks kunnen bezoekers en klanten bepaalde processen zelf doorlopen, en gaat alles een flink stuk sneller. Dit is belangrijk voor klanten die haast hebben en snel door willen. Echter zijn self service kiosks ook een uitkomst voor klanten en bezoekers die meer de tijd willen nemen, bijvoorbeeld de oudere doelgroep, of mensen die wat meer informatie nodig hebben. Alle stappen kunnen op het eigen tempo worden doorlopen. Zo bieden self service kiosks een oplossing voor zowel gehaaste als geduldige bezoekers en klanten.

Een andere belangrijke factor voor klanttevredenheid is de nauwkeurigheid van bestellingen, vooral in restaurants. Self service kiosks beperken het risico op fouten tijdens de bestelling, omdat klanten zelf in charge zijn. Ze kunnen hun bestelling nalopen en wijzigingen aanbrengen vóór de betaling, en ervoor zorgen dat alles klopt.

Bovendien is personalisatie een groot voordeel van self service kiosks. Klanten en bezoekers voelen zich graag gezien. Met de geavanceerde technologie van de self service kiosks, kunnen persoonlijke aanbevelingen worden gedaan. Op basis van eerdere ervaringen kan de kiosk informatie delen of aanbevelingen doen die écht relevant zijn voor de klant of bezoeker.

Self service kiosks kunnen een oplossing bieden voor taalbarrières. In een geglobaliseerde samenleving neemt de diversiteit van talen toe en is het van belang hierop in te spelen. Echter kan een talenknobbel niet van elke medewerker worden verwacht. Self service kiosk software kan daarentegen in veel verschillende talen worden aangeboden, waardoor klanten en bezoekers van verschillende afkomsten moeiteloos kunnen worden geholpen.

Ook zijn self service kiosks buiten kantoortijden beschikbaar. Klanten en bezoekers kunnen 24/7 bij de kiosk terecht. U als bedrijf kiest waarvoor.

Last but not least, self service kiosks kunnen wachttijden en -rijen drastisch verkorten. Dit speelt een grote rol in de klanttevredenheid. Lange wachtrijen kunnen zorgen voor een negatieve ervaring. Self service kiosks dringen deze wachttijden en -rijen drastisch terug, omdat zij meer bestellingen in een kortere tijd kunnen verwerken.

 

De belangrijkste voordelen van self service kiosks samengevat

In deze blogpost hebben we de voordelen van self service kiosks uitgebreid besproken. Samengevat:

  1. Geavanceerde upselling technieken - het aanzetten tot kopen
  2. De verwerking van méér bestellingen in minder tijd
  3. Meer aandacht voor memberships
  4. Lagere operationele kosten
  5. Het ontzorgen van medewerkers door taken over te nemen
  6. Snelheid en efficiëntie
  7. Nauwkeurigheid van bestellingen
  8. Personalisatie
  9. Meertaligheid
  10. 24/7 service
  11. Kortere wachtrijen en -tijden

Deze factoren dragen allemaal bij aan het verhogen van de winst en het verbeteren van de klant- en bezoekerservaring in verschillende branches.

Benieuwd hoe self service kiosks van toegevoegde waarde kunnen zijn voor uw bedrijf?

Zoals voortdurend benadrukt, kunnen bedrijven in verschillende branches profiteren van de implementatie van self service kiosks. Self service kiosks automatiseren en verbeteren bepaalde werkprocessen en nemen complexe taken van medewerkers over. Operationele kosten worden zo verlaagd en de klantervaring wordt verbeterd. Dit geldt ook voor bedrijven buiten de horecasector, ook al ziet u daar de meeste zuilen terug. Een self service kiosk kan overal verschil maken. Bent u benieuwd hoe self service kiosks van toegevoegde waarde kunnen zijn voor uw bedrijf? Of bent u al overtuigd, en wilt u meer informatie? Neem contact met ons op.

Kia Groeneveld