Druk op Enter om te zoeken

markus spiske hbb6GkG6p9M unsplash
feb. 14.

Software trends in 2023: blijf koploper

Helaas speelden economische problemen een grote rol in 2022. Stijgende inflatie, de nasleep van de Corona crisis en arbeidstekorten hebben hun tol geëist op bedrijven en organisaties. In de lijn der verwachting ligt dan ook dat veel bedrijven in 2023 zullen bezuinigen en besparen om eventuele financiële gaten op te kunnen vullen. Echter zien we tóch tegengestelde ontwikkelingen op het gebied van de aanschaf van software en technologische oplossingen.
Gartner Digital Markets deed namelijk onderzoek waaruit voortkwam dat bijna 70% van alle bedrijven van plan is om meer uit te geven aan software in 2023, en 26% verwacht ongeveer hetzelfde uit te geven als in 2022. Dit is een interessante uitkomst. Blijkbaar is investeren in software toch rendabel en noodzakelijk. Laten we eens verder kijken naar de motieven hierachter.

Het bevorderen van productiviteit en efficiency binnen je bedrijf door middel van geavanceerde software

Als we kijken naar de trends op het gebied van software aankopen, zien we dat de wens om productiviteit en efficiëntie te bevorderen binnen het bedrijf een grote rol speelt. Bedrijven beseffen zich steeds meer dat geavanceerde software oplossingen enorm hulpvol kunnen zijn om werkprocessen te stroomlijnen en terugkerende taken te automatiseren. Als bepaalde werkprocessen in de achtergrond werken als een goed-geoliede machine, kan personeel zich focussen op andere, nieuwe taken.

De belangrijkste componenten van geavanceerde software oplossingen

Uit onderzoek blijkt dat men het meest let op veiligheid (32%), gebruiksvriendelijkheid (34%), functionaliteitenlijst (31%) en integratiemogelijkheden (20%) bij de aanschaf van software.
Bedrijven willen graag de digitale overstap maken, maar maken zich zorgen over de veiligheid van software. Databescherming is enorm belangrijk en software moet voldoen aan de hiervoor opgestelde regelgeving, vooral gezien het risico op cyber-aanvallen en ransomware. Hier wordt dus enorm op gelet bij de aanschaf van nieuwe software.
Bovendien is het belangrijk dat software een brede en gevarieerde reeks functionaliteiten heeft en integreerbaar is met bestaande systemen. Nieuwe software systemen moeten goed en snel kunnen worden opgenomen in bedrijven en organisaties. Voorzien de functionaliteiten in de behoeften van het bedrijf en kan het worden geïntegreerd met bestaande (software) systemen? Dit is van cruciaal belang om te leren werken met nieuwe software en draagkracht te creëren binnen organisaties. De overgang naar (nieuwe) software moet zo efficiënt en pijnloos mogelijk gaan. Het helpt dan enorm als de software ook echt past binnen de organisatie.

Software oplossingen op maat voor bedrijfsgroei

Vaak (27%) zijn bedrijven ook op zoek naar een software oplossing die op maat wordt gemaakt. Er zijn genoeg one size fits all oplossingen te vinden op de markt. Maar passen die daadwerkelijk bij elk bedrijf?
In werkelijkheid lijkt er behoefte te zijn aan een software systeem dat wordt afgestemd op de specifieke behoeftes en vereisten van het bedrijf. Een oplossing op maat wordt geprefereerd boven een kant-en-klare. Software die is aangepast op het bedrijf en alle specifieke werkprocessen integreert, zijn meer succesvol en vinden sneller een plekje in de organisatie.

Wat zijn de voornaamste zorgen bij de aankoop van software?

De aankoop van een nieuw software systeem gaat niet over één nacht ijs. Er is namelijk een aantal zaken waar bedrijven zich zorgen over kunnen maken. 45% kijkt op tegen de tijd die het personeel kost om het nieuwe software systeem te leren kennen en eigen te maken. Het is daarom belangrijk dat software flexibel is en zo soepel mogelijk kan worden geïmplementeerd in de organisatie. Bedrijven hebben niet oneindig de tijd om leren overweg te kunnen met nieuwe systemen.
Bovendien is 40% bezorgd over de ROI, return on investment. De investering in nieuwe software is vaak niet niks. Bedrijven willen zeker weten dat het ook weer voor nieuwe inkomsten kan zorgen.

Continuïteit van de samenwerking: support en onderhoud van de software oplossing

De samenwerking eindigt niet na de implementatie. 47% van de bedrijven maakt gebruik van support via e-mail of telefoon. Wanneer er problemen of vragen zijn, kunnen deze direct worden opgelost en beantwoord. Bedrijven hoeven het niet zelf uit te zoeken, en de transitie naar nieuwe software systemen verloopt vlekkelozer en soepeler.

Blijf koploper: aanbevelingen voor de aankoop van software in 2023

Na het opsommen van de belangrijkste componenten van software en het bespreken van eventuele zorgen, moeten we we wel wat aanbevelingen doen. Er is hard gewerkt om belangrijke componenten te verwerken en rekening te houden met alle zorgen. Castit digital signage software voldoet aan alle eisen. Het is door Finances Online uitgeroepen tot de Rising Star in 2023 en maakt een snelle groei op de narrowcasting markt. De software oplossing is gebruiksvriendelijk, heeft een gevarieerd functionaliteiten aanbod en is makkelijk te integreren met systemen die in-house worden gebruikt. U kunt er zo lang als u wilt gratis gebruik van maken, het pakket uitbreiden met betaalde functionaliteiten, of het op maat laten maken. Bovendien wordt u na aanschaf en implementatie niet in de steek gelaten. Bij problemen of vragen kunt u altijd terecht bij support. Het is een uitstekende keuze als het gaat om het broadcasten van informatie naar schermen en het verbeteren van de bezoekerservaring.
Als u op zoek bent naar een oplossing die uw frontdesk activiteiten automatiseert en digitaliseert, is digitale receptie software een uitkomst. Met deze oplossing melden bezoekers en medewerkers zich gemakkelijk aan en af bij de touchscreen (zuil). De software is integreerbaar met bestaande systemen binnen de organisatie, houdt real-time de bezoekersregistratie bij en stroomlijnt de communicatie tussen bezoekers, medewerkers en beheerders. Deze digitale receptie software omvat al die functionaliteiten én waarborgt de privacy en veiligheid. Voor zowel kleine als grote bedrijven is Digitale Receptie dé uitkomst om receptietaken efficiënter te laten verlopen en het bedrijf een moderne look and feel te geven.

Kia Groeneveld