Druk op Enter om te zoeken

shutterstock 1871999686

Zelfstandige bestelzuilen: 24/7 tot uw dienst

Naast kennis over onderwerpen met betrekking tot technologie, delen wij met u ook graag ontwikkelingen die zelfs voor ons nieuw zijn. Laatst kwamen wij namelijk een hele bijzondere bestelzuil tegen. Na een korte introductie over bestelzuilen vertellen wij uitgebreid over deze nieuwe ontdekking.

Bestelzuilen zijn touchscreen kiosks die u, heel algemeen gezegd, een bepaalde dienst verlenen. Waar u normaal wordt geholpen door een medewerker, kunt u nu terecht bij de zuil. De markt van bestelzuilen, ook wel “self service kiosks” wordt tussen 2022 en 2028 verwacht een jaarlijkse groei te maken van 6,5 procent.

We horen steeds vaker over enorme personeelstekorten. Banen liggen in sommige sectoren voor het oprapen, werkgevers schreeuwen om personeel en kunnen de tekorten maar niet opvullen. Self service kiosks zijn dan een uitkomst. Het personeel dat normaal de bestellingen opneemt, kan nu het gat op een andere plaats binnen het bedrijf opvullen. Maar, zult u waarschijnlijk denken, er is altijd een persoon achter de bestelkiosk die de uiteindelijke bestelling verwerkt. Ook dat is echter niet meer noodzakelijk. Ook een personeelstekort achter de bestelzuil kan worden opgelost door technologie. 

Nog een stapje verder

Waar u bij grote fastfoodketens als McDonald’s en Burger King uw bestelling bestelt bij een touchscreen zuil, maar uw bestelling dan wordt doorgestuurd naar het team in de keuken en deze door hen voor u wordt klaargemaakt, gaan sommige bedrijven een stapje verder. Er zijn nu namelijk bestelzuilen die uw bestelling niet alleen opnemen, maar ook klaarmaken. Bij de desbetreffende bestelkiosk (zie hieronder) stelt u zelf uw pizza samen, en wordt deze in de kiosk klaargemaakt en vers aan u afgeleverd. Alles wordt geregeld binnen het apparaat. Er is niet langer personeel nodig om uw bestelling klaar te maken. Dit is een ideale oplossing voor het personeelstekort, maar het betekent ook dat u op elk tijdstip een verse pizza kunt bestellen. We zijn niet langer gebonden aan beperkte openingstijden of locaties.

Bij selfservice kiosks denken we vaak aan de horeca, maar het is goed om open te staan voor alle andere mogelijkheden die deze zuilen allemaal met zich meebrengen en de potentie die ze hebben. In basis biedt de kiosk een dienst over die normaal zou worden geboden door een medewerker. Wat de klant ook nodig heeft, dit kan nu worden geboden door self service kiosks. Blijkbaar kan dat verder gaan dan alleen assistentie, en kunnen er ook daadwerkelijk producten worden voorbereid in de kiosk. Denk naast voedsel ook aan het verschaffen van kamersleutels in hotels, bezoekerspassen in bedrijfspanden, en nog veel meer. Self service kiosks zijn multifunctioneel.


Als u zelf van plan bent om een self-service kiosk aan uw bedrijf toe te voegen, ervaart u de uitbesteding hiervan wellicht als lastig. Elk bedrijf is anders, werkt op een andere manier en heeft andere dingen te bieden. Deze uniciteit moet ook terug te zien zijn in de software van de kiosk. Deze moet alle functionaliteiten bevatten die u normaal gesproken ook biedt, en verder gaan dan dat. Het is daarom belangrijk dat de software voor u op maat wordt gemaakt, en volledig wordt afgestemd op uw behoeften. Bij Future Forward zijn we gespecialiseerd in software oplossingen op maat en hebben we al meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van kiosk oplossingen. Heeft u vragen over self-service kiosk software? Neem contact op met één van onze experts.

Kia Groeneveld