close

Druk op Enter om te zoeken

apr. 15.

Thuiswerken tijdens de coronacrisis: Zo doe je dat!

Thuiswerken tijdens de coronacrisis: Zo doe je dat! Wordt thuiswerken de nieuwe norm? Het zijn buitengewone tijden voor iedereen. Door de maatregelen tegen het coronavirus werken we massaal thuis.

Thuiswerken tijdens de coronacrisis: Zo doe je dat!

 Wordt thuiswerken de nieuwe norm?

 Het zijn buitengewone tijden voor iedereen. Door de maatregelen tegen het coronavirus werken we massaal thuis. Voor sommigen was dit al vanzelfsprekend en bevalt het thuiswerken uitstekend, anderen beginnen langzamerhand het kantoor en de praatjes met collega's te missen, terwijl ze thuis worden afgeleid door spelende kinderen. Toch heeft deze situate voordelen, ook voor bedrijven. 

Vier op de tien werkenden waren al gewend om vanuit huis te werken. Vorig jaar werkten 3,5 miljoen mensen weleens thuis. Daar stonden 5,5 miljoen werkenden tegenover die nooit vanuit huis werkten. Voor velen is het thuiswerken dus nieuw. De coronamaatregelen zijn in ieder geval verlengt tot 28 april en een definitieve einddatum is er op dit moment niet. Hoogstwaarschijnlijk werken we dus nog wel even thuis met zijn allen en moeten we het doen met de online vergaderingen en online vrijdagmiddag borrels. 

Online zijn en op afstand werken is nu belangrijker dan ooit. Bedrijven hebben geen andere keus dan full digital te gaan werken. Zo hebben de grote Internationals zoals Apple, Google en Microsoft een verplicht werk-van-huis-beleid ingevoerd. Sommige werknemers werken dus voor het eerst thuis in een andere omgeving die zich niet bepaald leent voor productiviteit. Leidinggevenden en werkgevers zijn vaak nog huiverig als het gaat om thuiswerken. Er valt immers een stukje controle weg. Maar, coronavirus of niet, de sleutel tot thuiswerken is en blijft een duidelijke communicatie met collega's - en precies weten wat er van je wordt verwacht. Op dit moment is het belangrijk voor bedrijven de juiste middelen en communicatiekanalen gebruiken. Bij Future Forward zijn wij gewend aan op afstand te werken en wordt alles vrijwel digitaal gecommuniceerd tussen onze locaties. Tools zoals Slack, ActiveCollab en Google Drive helpen ons op een efficiënte manier te communiceren en op een productieve manier te werken. 

Bedrijven ontdekken nieuwe creatieve manieren om efficiënt te werken en de productiviteit hoog te houden die ze voorheen niet voor mogelijk hielden. In feite kunnen werkgevers niet anders en worden ze gedwongen om flexibeler te worden met technologie. Online zijn en op afstand werken is nu belangrijker dan ooit en dat begint nu bij bedrijven door te dringen. Zelf isolerende of thuiswerkende consumenten wenden zich tot het online bestellen om zo dagelijkse benodigdheden te verkrijgen. Zo groeien grote retailers en webwinkels flink door tijdens deze maatregelen en focussen bedrijven zich extra op hun online verkoopkanaal.

Hoe speel je digitaal in op de coronacrisis?

De maatregelen teisteren ons allemaal en hebben het grootste effect op onze economie. Echter zien we de e-commerce groeien, omdat iedereen online is. Hoe kan jij als bedrijf hier het beste op inspelen?

De maatregelen raken iedere markt en ieder bedrijf op een andere manier. Sommigen profiteren van de crisis, anderen gaan eraan ten onder. Het is daarom belangrijk om continu op de hoogte te zijn van de situatie en mogelijke kansen zowel intern als extern te benutten. Begin dus met een situatie-analyse. Werkt alles op een operationeel niveau? Werken we met de juiste middelen? Welke software heeft jouw bedrijf nodig?

Sinds iedereen vanuit huis werkt en de consumenten massaal online zijn, is jouw doelgroep hoogstwaarschijnlijk online te vinden. Dit is daarom het juiste moment om na te denken over hoe jouw bedrijf kan ontwikkelen om ervoor te zorgen dat het deze veranderende dynamiek overleeft. Of het nu gaat om het verbeteren en beter benutten van de website, contentmarketing en socialmediastrategieën of het bedenken van nieuwe digitale producten waar momenteel veel vraag naar is.

Het is duidelijk dat de coronacrisis niet alleen extreme gevolgen zal hebben op onze economie, maar ook op de manier van werken, hoe bedrijven omgaan met nieuwe technologieën en via welke verkoopkanalen bedrijven hun producten en diensten aanbieden.

 

Bij Future Forward zijn wij met ruim 20 jaar ervaring, experts op het gebied van software oplossingen, technologieën en leveren wij via onze kantoren in Nederland en Servië IT-Outsourcing diensten aan. Onze mensen worden geselecteerd op basis hun vakbekwaamheid, maar ook soft skills als communicatieve vaardigheden en werkhouding moeten in orde zijn voordat zij worden opgenomen in het outsourcing team. Bestaande klanten als Citrus, Gateway en Vicert waarderen ons vanwege de pro-actieve houding en het voordeel van de Nederlandse ondersteuning.

Onze specialisaties zijn o.a. SilverStripe, React & React-native, Angular, Nwjs Development en Node.js. Veel ervaring hebben wij met boekingssystemen, bezoekersregistratie, digital signage, community portals, touchscreen applicaties, mobile apps en webontwikkeling.

Wil je meer weten over onze werkwijze, beschikbare kandidaten of uurtarieven? Neem dan contact op via info@ffwd.nl of bel ons via +31(0)181-413 112.

 

 

Jaimy Straver

Laatste bericht: Bewegwijzering voor een Corona Proof kantoor

Deel dit artikel

Thuiswerken tijdens de coronacrisis: Zo doe je dat!

close