close

Druk op Enter om te zoeken

jun. 16.

Stab project

Stab project blogDe maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te stoppen, heeft een grote impact op ons sociale leven.

Stab project blog

De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te stoppen, heeft een grote impact op ons sociale leven. Ook in Servië worden de kwetsbare groepen, met name de senioren, gevraagd om " sociaal afstand te nemen " door thuis te blijven en minimale interactie met andere mensen te hebben. Even op bezoek bij papa, mama of opa en oma is er dus niet bij. Maar hoe komen de ouderen die alleen leven en hun huis niet mogen verlaten aan voedsel, medicijnen, boodschappen en andere benodigdheden? Het helpen van geïsoleerde oudere volwassenen tijdens coronavirus is essentieel en wij dragen ons steentje daaraan bij.

Vanaf het moment dat er in Servië de noodsituatie werd aangekondigd, werd er in de grootste gemeente van Niš, direct een callcenter opgericht om op deze manier de oudere kwetsbare groepen te helpen die hulp nodig hebben. Mensen kunnen bij dit callcenter terecht om, als hun bewegingsvrijheid beperkt is, medisch advies of de levering van medicijnen en voedselvoorraden/boodschappen aan te vragen. Echter werden alle aanvragen tot dan toe handmatig verwerkt, op papier vastgelegd en vervolgens doorgestuurd naar de vrijwilligers voor bezorging. Het gehele organisatie proces kon dus veel efficiënter en externe hulp was nodig om dit proces te verbeteren.

Het was duidelijk voor het callcenter dat digitalisering het hele proces gemakkelijker en sneller kon maken, zodat meer mensen met dezelfde hoeveelheid middelen kunnen worden bediend. Met behulp van het callcenter kwamen wij, Future Forward, met een softwareoplossing die het werk van het callcenter makkelijker maakt. Het proces van het ontvangen van verzoeken van mensen in nood digitaliseren en deze verzoeken doorsturen naar vrijwilligers was een logische eerste stap in de ontwikkeling van dit systeem.

Er werd een systeem ontwikkeld dat uit 2 componenten bestaat: een mobiele applicatie en een web portaal. Het web portaal is een soort controlecentrum van het systeem, gericht op organisaties die hulp bieden aan medeburgers en beschikken over speciale callcenters. De medewerkers van het callcenter kunnen tijdens de telefoongesprekken een ​​formulier invullen met alle relevante informatie (voor- en achternaam, afleveradres, telefoonnummer, helpdesk en urgentie). De oproepen worden op deze manier gecategoriseerd op basis van behoefte zoals bezorging van boodschappen, medicijnen en andere levensmiddelen.

Aan de andere kant biedt de mobiele applicatie vrijwilligers de mogelijkheid om direct een overzicht te krijgen van de lijst met openstaande orders, die wordt gesorteerd op basis van de afstand tot de locatie van de vrijwilligers. Ook kan de vrijwilliger via de applicatie een nieuwe order aannemen, markeren als voltooid of zo nodig de ontvanger te bellen. Daarnaast is het bezorgproces verbeterd door integratie met Google Maps. Zo zijn de gemeenten verder onderverdeeld in gebieden, zodat de adressen automatisch worden gegroepeerd wanneer ze worden ingevoerd. Hierdoor zijn de bezorgroutes geoptimaliseerd op basis van locatie en bezorgadressen. Dit betekent dat de vrijwilligers op adressen bezorgen die het dichtst bij elkaar liggen, waardoor ze niet meer inefficiënte routes ontvangen.

Vanaf het begin van de implementatie van de software zijn de cijfers verdubbeld en is de efficientie met meer dan 100 procent gestegen, alleen dankzij software, die een betere organisatie mogelijk maakt:

"Vroeger konden we op 60-70 adressen per dag levensmiddelen en medicijnen naar onze medeburgers brengen, maar nu kunnen we er meer dan 150 opnemen", zegt Danijel Arsenkovic van de Crisisstaf van de gemeente Mediana, Niš.

Kortom, de informatie wordt gelijk doorgespeeld naar de vrijwilligers die niet elke keer terug hoeven naar het crisishoofdkwartier voor nieuwe bestellingen. Het aantal senioren dat per dag geholpen kon worden is door de software oplossing  verdubbeld. En op deze manier dragen wij ons steentje bij aan het beschermen van de kwetsbare groepen en senioren die tijdens deze Coronacrisis extra hulp nodig hebben. 

 

 

Deel dit artikel

Stab project

close