close

Druk op Enter om te zoeken

Het Stab project

De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te stoppen, heeft een grote impact op ons sociale leven.

De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te stoppen, heeft een grote impact op ons sociale leven. Ook in Servië worden de kwetsbare groepen, met name de senioren, gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven en sociaal afstand te nemen. Even op bezoek bij papa, mama of opa en oma is er dus niet bij. Maar hoe komen de ouderen die alleen leven en hun huis niet mogen verlaten aan voedsel, medicijnen, boodschappen en andere benodigdheden? Het helpen van oudere kwetsbare groepen tijdens coronavirus is essentieel en wij dragen ons steentje daaraan bij.

Vanaf het moment dat er in Servië de noodsituatie werd aangekondigd, werd er in de grootste gemeente van Niš, direct een callcenter opgericht om op deze manier de oudere kwetsbare groepen te helpen. Mensen kunnen bij dit callcenter terecht om, als hun bewegingsvrijheid beperkt is, medisch advies of de levering van medicijnen en voedselvoorraden/boodschappen aan te vragen. Echter, werden alle aanvragen tot dan toe handmatig verwerkt, op papier vastgelegd en vervolgens doorgestuurd naar de vrijwilligers voor de bezorging. Het gehele organisatie proces kon dus veel efficiënter en externe hulp was dan ook nodig om dit proces te verbeteren.

Digitalisering was nodig om het proces gemakkelijker en sneller te laten verlopen. Zo kunnen meer mensen met dezelfde hoeveelheid middelen worden geholpen. Met behulp van het callcenter kwamen wij, Future Forward, met een softwareoplossing die het verwerken van verzoeken en de bezorging van bestellingen makkelijker maakt. Het digitaliseren van de verzoeken en het doorsturen van de verzoeken naar de vrijwilligers was een logische eerste stap in de ontwikkeling van dit systeem.

Het systeem bestaat uit twee componenten: een mobiele applicatie en een web portaal. Het web portaal is een soort controlecentrum van het systeem, gericht op organisaties die hulp bieden en beschikken over de speciale callcenters. De medewerkers van het callcenter kunnen tijdens de telefoongesprekken een ​​formulier invullen met alle relevante informatie (voor- en achternaam, afleveradres, telefoonnummer, helpdesk en urgentie). De oproepen worden op deze manier gecategoriseerd op basis van behoefte zoals bezorging van boodschappen, medicijnen en andere levensmiddelen.

Aan de andere kant biedt de mobiele applicatie vrijwilligers de mogelijkheid om direct een overzicht te krijgen van de lijst met openstaande orders. De lijst wordt gesorteerd op basis van de afstand tot de locatie. Ook kan de vrijwilliger via de applicatie een nieuwe order aannemen, markeren als voltooid of, zo nodig, de ontvanger bellen. Daarnaast is het bezorgproces verbeterd door integratie met Google Maps. Gemeenten zijn verder onderverdeeld in gebieden, zodat de adressen automatisch worden gegroepeerd wanneer deze worden ingevoerd. Hierdoor zijn de bezorgroutes geoptimaliseerd op basis van locatie en bezorgadressen. Bezorgers krijgen hierdoor de meest efficiënte routes te zien. 

Vanaf het begin van de implementatie van de software zijn de cijfers verdubbeld en is de efficientie met meer dan 100 procent gestegen, alleen dankzij software, die een betere organisatie mogelijk maakt:

''Vroeger konden we op 60-70 adressen per dag levensmiddelen en medicijnen naar onze medeburgers brengen, maar nu kunnen we er meer dan 150 opnemen en bezorgen.'' 

Danijel Arsenkovic van de Crisisstaf van de gemeente Mediana, Niš.

Stab Award

De onderscheiding uitgereikt door de gemeente Niš voor onze vrijwillige en snelle bijdrage tijdens de Corona-crisis.

Kortom, de informatie wordt gelijk doorgespeeld naar de vrijwilligers. Op deze manier hoeven zij niet elke keer terug naar het crisishoofdkwartier voor nieuwe bestellingen. Het aantal senioren dat per dag geholpen kunnen worden is door de software oplossing verdubbeld. En op deze manier dragen wij ons steentje bij aan het helpen van de kwetsbare groepen en senioren die tijdens deze Coronacrisis extra hulp nodig hebben. 

Jaimy Straver

Laatste bericht: Het Stab project

Deel dit artikel

Het Stab project

close